Samenwerking in de keten
Wouter Reedijk - Marketeer
Anderhalf jaar geleden wist Wouter nog nauwelijks iets over circulaire economie. Nu vervult hij een sleutelrol bij het doorontwikkelen van Sympany’s circulaire ambities. Door zowel de interne organisatie als klanten te activeren om serieuze stappen te zetten.
Wat is de rol van Sympany in de circulaire economie?
We zamelen textiel in om het een nieuwe bestemming te geven. Kleding van goede kwaliteit verkopen we zodat het nog gedragen kan worden. Na consuminderen is dit nog altijd de meest duurzame optie in een productlevenscyclus. Circa 70 à 80% van wat er bij ons binnenkomt, is geschikt voor tweedehands winkels in bijvoorbeeld Oost-Europa en Afrika. 20% wordt gerecycled en gebruikt als isolatiemateriaal of poetslappen.
We investeren onze winst in innovaties om de textielketen circulair te maken. Denk aan het maken van nieuw garen van oud katoen. Die innovaties zijn heel hard nodig, zowel voor de keten als voor onszelf: de textielketen is extreem vervuilend en de kwaliteit van het ingezamelde textiel neemt sterk af. Kleding is bij wijze van spreken na één keer wassen al niet meer draagbaar. De hoeveelheid herdraagbare textiel wordt daardoor steeds kleiner en het aantal kilo’s dat we moeten recyclen steeds groter. Terwijl daar nog maar weinig toepassingen voor zijn om dit op grote schaal op te lossen. Dat zet letterlijk ons verdienmodel onder druk. Daar komt bij dat het ontbreekt aan afzet, om tot een circulaire economie te komen moeten schakels in de keten bereid zijn om te investeren in en betalen voor recycling.
Welke rol pak jij in je eigen organisatie om circulaire economie verder te brengen?
Ik houd me niet alleen bezig met communicatie en datamanagement, maar zoek naar mogelijkheden tot samenwerking binnen de keten. Alleen dat maakt een circulaire economie mogelijk. Dit doe ik extern maar zeker ook intern: met innovatie, communicatie en verkoop. Daarmee zorg ik ervoor dat wij onze eigen business overeind kunnen houden. Ik voel me soms een schakelaar tussen afdelingen. Als marketeer moet je de buitenwereld naar binnen halen, trends duiden en de organisatie mee laten veranderen. We kunnen niet blijven doen wat we altijd deden. We moeten investeren en innoveren, zowel om de textielketen circulair te maken als om onze eigen bedrijfskansen daarbinnen te verzilveren.
Je hebt in elke organisatie klassiek opererende mensen, die denken: “We blijven doen wat we altijd deden, daar hebben we altijd ons geld mee verdiend en dat werkt goed.” Ik probeer als marketeer intern mensen dichter bij elkaar te krijgen. Circulaire economie is innovatie. Innoveren kost nu misschien tijd en geld, maar in de toekomst liggen hier onze kansen. Ik probeer dat hogere doel in te laten zien. Dat gaat in kleine stappen. Ik focus niet op de verkoop van een product, maar op de visie van ons bedrijf. Textiel wordt gezien als een milieubelastende grondstof. Wij spelen een belangrijke rol in de keten en voelen ons verantwoordelijk om verandering te brengen.
Welke rol pak jij buiten je organisatie om circulaire economie verder te brengen?
Alleen al in Nederland wordt jaarlijks 145 miljoen kilo textiel weggegooid. Hiervan is ongeveer 65% geschikt om te recyclen. Het afvalprobleem kunnen wij niet alleen oplossen, dus zoeken we naar samenwerking met andere partijen. Bijvoorbeeld met gemeenten die niet enkel van hun textiel af willen, maar ook een rol spelen om te zorgen dat het textiel van hun burgers niet bij het grofvuil belandt. We zien onszelf niet alleen als ‘textielinzamelaar’, maar maken gemeenten ervan bewust dat we de textielketen willen sluiten en nodigen ze uit daar aan mee te doen. We informeren hen over de vervuilende textielketen en laten aan de hand van data zien hoe de volledige keten in elkaar steekt. Bijvoorbeeld door onafhankelijk onderzoek te doen naar producentenverantwoordelijkheid. Het is mijn taak om mijn collega’s van relatiebeheer te ondersteunen om dit verhaal over te brengen aan de gemeenten waar wij voor werken.
Onze verantwoordelijkheid gaat dus verder dan alleen het einde van de keten en het ophalen van textiel. Als we ons alleen op ons primaire proces blijven focussen gaat de verandering veel te langzaam. Dus ondanks onze beperkte invloedssfeer willen we ook andere partijen in de keten aanjagen. Om samen te werken aan een betere recycling. Een andere optie die op de plank ligt is consumenten met tips te motiveren om textiel langer te gebruiken en bewuster te kopen, bijvoorbeeld via podcasts. Als niet iedereen in de keten zijn verantwoordelijkheid neemt, zal de textielindustrie in 2050 alleen al 25% van de wereldwijde CO2-uitstoot voor haar rekening nemen.
Hoe bewaak je dat je marketinguitingen valide zijn?
Wij doen er alles aan om transparant te zijn in de keten. Dat doen we met betrouwbare cijfers van onszelf en onafhankelijke onderzoekspartijen. We zijn ook transparant over waar we in onze keten op kunnen verbeteren en welke rol wij daar zelf in spelen. Laat je gehele keten zien aan al je stakeholders en durf verder te denken dan alleen je eigen omgeving. Ik denk dat je eerlijk moet zijn en zeggen: “Wij kunnen als bedrijf nog niet 100% duurzaam zijn, maar wij streven er als volgt naar.” Als slechts 1% van je bedrijf duurzaam is en je er wel mee pronkt zonder duidelijke strategie om het te verhogen dan ben je gewoon aan het greenwashen. Dan moet je als bedrijf je ambities aanscherpen. Ik denk dat we als marketeers meer dan alleen hogere verkoopcijfers moeten nastreven. We moeten bedenken welke toegevoegde waarde wij onze omgeving kunnen bieden, en daarmee het verschil maken.
Waar heb jij je circulaire kennis opgedaan?
Ik heb Media & Communicatie gestudeerd en niets over circulaire economie meegekregen tijdens mijn studie. Ik werk nu anderhalf jaar bij Sympany en weet nu al zoveel over dit onderwerp. Als je circulaire economie voor ogen hebt en je handelt daar naar, dan krijg je vanzelf medestanders. Zoek de mensen binnen en buiten je organisatie die dezelfde duurzame waarden nastreven. Om in marketingtermen te blijven, zoek de early adaptors. Daar kom je mee vooruit, de rest volgt wel. Door met mensen te praten en de processen te leren kennen, kun je ontzettend veel te weten komen. Ik ben nieuwsgierig naar mensen en heb een open blik. Ik weet niet eens exact hoe ik mijn kennis vergaard heb, door veel te lezen en te luisteren heb ik stiekem een passie ontwikkeld voor dit onderwerp.