C-level impact reporting
Impact Institute
Bedrijven worden in toenemende mate aangesproken op hun verantwoordelijkheid bij wereldproblemen als klimaatverandering, grondstoffen die opraken, sociale ongelijkheid en gezondheidsproblemen. Ze worden opgeroepen bij te dragen aan de impacteconomie: een economie waar werk, ondernemerschap, innovatie en technologie bijdragen aan een betere wereld.
Een utopie? 86% van de S&P 500 bedrijven publiceerde in 2018 duurzaamheids- of CSR-rapporten, institutionele investeerders in Europa en Noord-Amerika passen ESG-criteria toe op hun potentiële investeringen en de EU eist dat bedrijven financiële gegevens aanvullen met niet-financiële gegevens.
Bij de impacteconomie draait het om uiteindelijke effecten van handelen, zoals bijvoorbeeld besparingen op gebruik van schaarse grondstoffen of het voorkomen van CO2-uitstoot. Inzicht geven in de effecten van bedrijfsactiviteiten betekent een grote verandering in bedrijfsvoering en rapportage en heeft daarom betrokkenheid van de CFO nodig.
Het impactrapport
Om lange termijn waardecreatie voor alle stakeholders te kunnen creëren, zal de CFO maatschappelijke impact moeten meten en erop moeten sturen, bijvoorbeeld door middel van de Integrated Profit & Loss (IP&L): een maatschappelijke jaarrekening die geïntegreerd wordt in de financiële jaarrekening. De IP&L geeft een overzicht van de maatschappelijke waardecreatie en inzicht in onder andere sociaal en natuurlijk kapitaal. Zo toont de IP&L naast de winst voor aandeelhouders ook de (positieve) effecten van salarissen en de maatschappelijke kosten van CO2-uitstoot.
Zolang het onduidelijk is welke impact waar in de waardeketen ontstaat, is het lastig voor een bedrijf om verantwoordelijkheid te nemen. Een oplossing is om organisatie-specifieke data te combineren met macro-economische data uit de Global Impact Database van het Impact Institute. De database biedt inzicht in de impact voor elke bestede euro in de landen en sectoren waar je als bedrijf actief bent.
Om als bedrijf te kunnen sturen op impact is een beperkt aantal meetbare impactdoelen vereist: honderd is teveel, één enkel netto waardecreatiegetal te weinig. Immers, je kan positieve waarde creëren op maatschappelijke vlak, maar als er langdurig verlies wordt geleden gaat het bedrijf failliet. Aan de andere kant lijkt het ook niet juist om de schade van ontbossing of kinderarbeid weg te strepen tegen extra winst. Het Impact Institute onderscheid daarom vier autonome doelen:
waardecreatie voor de aandeelhouder;
waardecreatie voor alle stakeholdergroepen;
minimalisatie van externe kosten;
realisatie van de SDG’s.
Op deze manier kan de CFO lange termijn waardecreatie meten en sturen op de verantwoordelijkheid die het bedrijf heeft in de maatschappij.