Het financieren van een circulaire onderneming
ABN AMRO
Financieringen verkrijgen voor je startup of circulaire verdienmodel is vaak niet gemakkelijk. Omdat de innovatieve bedrijfsmodellen nog niet gangbaar zijn, zijn banken vaak terughoudend om een financiering te verstrekken. Toch kan het de moeite lonen een bank te betrekken in de beginfase. Hun duurzaamheidsadviseurs en financieringspecialisten hebben een schat aan kennis.
De Sustainable Finance Desk van ABN AMRO is hiervan een voorbeeld: medewerkers van de Desk begeleiden klanten en collega’s van de bank om eind 2020 één miljard euro aan circulaire initiatieven te realiseren. Hun Duurzame Menukaart biedt 11 kansen voor een duurzame transitie voor klanten, waaronder de Groenbank.
Een financieringsaanvraag is voor een bank haalbaarder wanneer je het risico van de investering deels zelf draagt of afdekt met een borgstelling of garantie; privé of door middel van een bestaande onderneming. Naast banken zijn er andere financieringsbronnen:
SUBSIDIE - zowel op lokaal, landelijk als Europees niveau zijn er subsidies beschikbaar voor duurzame initiatieven. Raadpleeg voor hulp en advies de RVO of commerciële adviesbureaus zoals PNO subsidies of Hezelburcht die adviseren en aanvragen verzorgen.
INVESTERINGSFONDSEN - op provinciaal niveau zijn duurzame investeringsfondsen actief zoals BOM (Brabant), Innovation Quarter (Zuid-Holland), het Limburgs Energie Fonds en het Participatiefonds Duurzame Economie Noord-Holland.
PRIVATE INVESTEERDERS - denk aan informele investeerders zoals vermogende particulieren en crowdfunding via platformen zoals One Planet Crowd. Ga alleen in zee met een professionele partij, zodat de bank in een scale-up fase als financier betrokken kan worden.
IN DE KETEN - met een langjarige afzet- of aanvoergarantie van een ketenpartner of klant. Dit helpt ook bij het overtuigen van investeerders
Circular Economy Finance Guidelines
In 2018 hebben de ABN AMRO, ING en Rabobank gezamenlijk Circular Economy Finance Guidelines opgesteld. Deze richtlijnen beschrijven kort zeven circulaire businessmodellen die je steeds vaker terugziet bij bedrijven. Eén van deze modellen - Productas-a-Service (PaaS) - is een steeds gangbaarder circulair businessmodel, waarbij het product eigendom blijft van de aanbieder en de klant een dienst afneemt voor het gebruik van dat product. Bijvoorbeeld een wasmachine waar je betaalt per wasbeurt. Product-as-a-Service bespaart zo grondstoffen (de aanbieder gaat zuiniger om met zijn materialen), is aantrekkelijk vanwege duurzame wensen van de klant en speelt in op toekomstige wet- & regelgeving. Een goed uitgewerkt PaaS businessmodel vergroot bovendien de kans op financiering bij de bank.