Waarom een Circulaire Voedselstrategie?

De oorlog in Oekraïne, stijgende grondstofprijzen en klimaatverandering maken duidelijk hoe kwetsbaar ons huidige voedselsysteem is. Extreem weer en geopolitieke spanningen zorgen voor onzekerheid over voedselprijzen, aanvoer en kwaliteit. Terwijl de wereldbevolking blijft groeien, neemt de druk op landbouwgrond, water en energie verder toe.

We moeten dus actief nadenken over hoe we ons voedselsysteem moeten (her)inrichten. De EU wil naar een circulair voedselsysteem: de hoeveelheid afval geminimaliseerd, zo veel mogelijk (rest)producten gerecycled, korte ketens versterkt en zo min mogelijk impact op onze planeet. Onderzoek van Wageningen University (WUR) laat zien dat een volledig circulaire landbouw tot 71% minder akkerbouwgrond vraagt en 29% minder broeikasgassen per inwoner uitstoot – terwijl er nog steeds voldoende gezond voedsel wordt geproduceerd.

Een circulaire voedselstrategie maakt het mogelijk om integraal te werken aan klimaat, gezondheid, sociale cohesie, economie en leefomgeving. Dit voorkomt versnippering tussen verschillende afdelingen en zorgt voor meer efficiënte besteding van gemeentelijke middelen. Het verbindt wat vaak gescheiden is: gezondheid, sociale cohesie, duurzaamheid en de lokale economie.

Wat levert het op?

  • Economische veerkracht Minder afhankelijkheid van import en meer lokale werkgelegenheid in landbouw, verwerking en logistiek. Midden-Drenthe combineert circulaire landbouw met ecologische en economische gebiedsontwikkeling in de voedselvisie. Ze leggen voedselbossen aan en bieden gezonde voeding in scholen en zorginstellingen met de producten van lokale producenten.
  • Gezond, eerlijk, duurzaam en betaalbaar lokaal voedselsysteem met minder transportkilometers, minder voedselverspilling, meer hergebruik van biomassa. Zo stelt Almere zich in haar voedselstrategie het doel om de voedselverspilling van consumenten en bedrijven te reduceren  en hergebruik van organische restromen te stimuleren via (educatieve) projecten zoals The Waste To Success  en Buitengewoon Almere , buurtmoestuinen  en samenwerking met horeca zoals het initiatief Too Good to Go.
  • Sterkere positie voor boeren Betere prijsafspraken en meer afzetkanalen in de regio. Het initiatief Boer in de Buurt  is onderdeel van de Amsterdamse voedselstrategie en verhoogt de zichtbaarheid van boeren en tuinen met een campagne, website en open dagen.

Hoe ga je aan de slag?

1

2

3

4

Doe mee