Een franchisebedrijf is eigendom van een zelfstandig ondernemer terwijl een filiaal gerund wordt door een groot moederbedrijf. Een zelfstandig (franchise) ondernemer heeft veel meer ruimte om duurzame, lokale en gezondere producten aan te bieden. Zo is de eerste circulaire Jumbo supermarkt in Goor gebouwd door zelfstandig ondernemers Niek en Tijn Leussink.
Wil je met supermarkten aan de slag, zorg er dan voor dat wat jij wilt in de strategie van de supermarkt past (bijvoorbeeld voedselverspilling of eiwittransitie). Zorg er ook voor dat de samenwerking ze niet te veel tijd kost en dat het de supermarkt goede PR oplevert.
Voor reststromen van supermarkten (niet verkocht voedsel dus) zijn al een paar oplossingen bedacht. Zo geven supermarkten korting op producten die de THT-datum naderen en kunnen zij er voor kiezen zich aan te sluiten bij Too Good To Go.
Er zijn al bedrijven die van lokale reststromen van supermarkten diervoeder maken. Maar de provincie Gelderland zag ook voor zichzelf een rol weggelegd. Zij ondersteunde o.a. supermarkten financieel in hun programma tegen voedselverspilling. Zij zagen de retourstroom brood met 60% afnemen toen supermarkten overstapten op de verkoop van vers ingevroren brood. Supermarkten die aan dit programma deelnamen vonden ook nog andere oplossingen zoals korting geven op brood dat niet verkocht dreigt te worden, het voeren van minimaal inkoopbeleid en het inzetten van verspillingscoaches om klanten te adviseren. Je leest er meer over in het Verschilmakers magazine.
Nudging is een motivatietechniek waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen. Door dit soort interventies kunnen supermarkten hun klanten ertoe bewegen meer lokaal, seizoensgebonden en plantaardig te kopen. De provincie Gelderland zoekt actief de retail op om pilots mee uit te voeren die het gedrag van de consument beïnvloedt en het aanbod van de supermarkt verduurzaamt.
Voor de landbouw is dit van groot belang: als er meer biologische producten worden gekocht, wordt biologische landbouw immers een aantrekkelijker alternatief voor boeren.
Met de pilot ‘Biologische Melk in de Supermarkt’ wilde de provincie erachter komen hoe de consument verleid kan worden om vaker voor biologische melkproducten te kiezen. In een experiment hebben twee supermarkten tien weken lang interventies gepleegd om de consument te bewegen biologische melk te kopen en dat bleek succesvol. Lees er meer over in dit interview met José van Gerven. Momenteel is het project ‘Gelderland van Morgen’ in uitvoering. De provincie heeft specifiek supermarkten gevraagd om mee te doen. Die gaan o.a. met nudging strategieën de consument verleiden om bijvoorbeeld minder vlees te kopen. Greendish voert het programma uit in opdracht van de provincie. Hier kunnen ondernemers zich aanmelden. Voedsel Surplus doet ook mee: een stichting die voedselverspilling voorkomt en zorgt dat dit voedsel waardevol wordt ingezet voor kwetsbare buurtbewoners.
Net als bij het activeren van horeca geldt: als decentrale overheid ben je niet de expert, maar de initiatiefnemer, verbinder, financierder of aanjager. Schakel dus partijen in die in jouw opdrachtgeverschap en vanuit eigen expertise kunnen samenwerken met de supermarkten. De provincie Gelderland heeft een retailexpert ingeschakeld en betrokken Bionext en Eko Holland toen ze de verkoop van biologische producten in de regio wilde stimuleren. Ketenpartners op het gebied van biologische landbouw en biologische melk die ervaring hebben met consumenten verleiden meer duurzame voeding te kopen.
Duurzame voeding zou betaalbaar moeten zijn en milieubelastende voeding zou duurder moeten zijn. Decentrale organisaties hebben hier geen directe invloed op. Je hebt de landelijke overheid nodig om verandering teweeg te brengen. Het deelnemen aan tafels van het ministerie, dit onderwerp continue op de agenda zetten en hameren op de urgentie en het belang behoort wel tot je mogelijkheden.
Lees in het tijdschrift De Verschilmakers zeven circulaire praktijkverhalen van baanbrekende ambtenaren bij gemeenten, provincies en waterschappen. Deze verhalen zitten bomvol concrete tips om morgen mee aan de slag te gaan.
In deze zes podcasts gaan wij met experts in gesprek over hoe Nederland er in 2030 en 2050 uit komt te zien op het gebied van bouw, landbouw, infrastructuur, bedrijven, consumenten en afval.
In de andere edities over landbouw / voedsel komen de volgende onderwerpen aan bod:
Een initiatief van:
In samenwerking met: