framing

Met een goed verhaal jouw circulaire ambities bereiken

framing

Je wilt graag dat meer mensen mee gaan in jouw circulaire ambities. Maar hoe vertel je dat verhaal? Vaak klinkt het nog abstract of zwaar: “Implementeer circulair beleid” of “Verminder de milieubelasting”. Dat klinkt als verplichting en kost geld, in plaats van dat het nieuwsgierig maakt of energie geeft. Terwijl er juist zoveel kansen liggen: voor de lokale economie, voor ondernemers die willen vernieuwen en voor inwoners die profiteren van nieuwe banen, betaalbare oplossingen en een aantrekkelijkere leefomgeving.

Met een ander frame kun je hetzelfde beleid neerzetten in een taal die mensen wél raakt. In plaats van “duurzaamheidsdoelen halen” zeg je bijvoorbeeld “je regio aantrekkelijker maken voor innovatieve bedrijven”. In plaats van “reststromen scheiden” zeg je “meer waarde halen uit wat we al hebben”. Zo wordt de circulaire economie niet alleen een duurzaamheidsopgave, maar vooral een motor voor economische veerkracht en kwaliteit van leven.

Deze tool helpt je daarbij. Je vindt er voorbeelden om circulaire economie te framen op een manier die beter aansluit bij jouw doelgroep  – of dat nu inwoners, ondernemers of collega-beleidsmakers zijn. Zo creëer je eenvoudiger draagvlak, versnel je de uitvoering en maak je van circulariteit een verhaal waar iedereen zich in kan herkennen.

Download framing